wachten...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Code is incorrect!

Fout

U bent iets vergeten!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

link naar Vrienden van de Olifant

Yoga als therapie

Wil je op een zachte en persoonlijke manier heel gericht werken aan je gezondheid en welzijn?

Dan is yoga als therapie wellicht iets voor jou. Juist als je denkt dat jij of je lichaam totaal ongeschikt zijn voor yoga, zou het wel eens precies kunnen zijn wat je nodig hebt. Omdat je bij yogatherapie zelf actief meewerkt leer je je lichaam beter kennen en word je bewust van bewegings- of houdingspatronen die klachten veroorzaken. Yogatherapie kan confronterend zijn omdat je jezelf beter leert kennen. En daarmee leer je ook vastgeroeste patronen die je beperken doorbreken. Met yogatherapie werk je aan de omkering daarvan door je bewust te worden van de onderliggende patronen die klachten veroorzaken. Dan pas kan het lichaam ontspannen, beweging toelaten en een nieuwe structuur opbouwen. Elementen in yoga als therapie zijn lichaamsbewustzijn, yogahoudingen, ademhalings- en ontspanningstechnieken. Ervaring met yoga is niet nodig. De yoga wordt altijd afgestemd op jouw situatie.

Yoga vermindert stress, maakt je soepeler en sterker, verbetert de bloedsomloop en bloeddruk, versterkt je botten, stimuleert je immuunsysteem, vergroot de zuurstofopname in je lichaam en het heeft een positief effect op je humeur en je algemene gevoel van welzijn. Yoga werkt op allerlei fronten tegelijk. Je maakt je spieren en het bindweefsel sterker en soepeler en dit beinvloedt je hele lichaam: je bloedsomloop, het lymfesysteem, spijsvertering en niet te vergeten je ademhaling. Je hoofd wordt rustiger en daardoor kalmeert je zenuwstelsel waardoor de productie van stresshormonen vermindert.

De voordelen en effecten op de gezondheid van yoga worden steeds opnieuw wetenschappelijk aangetoond.
Het gerenommeerde 'the Annals of Internal Medicine' publiceerde de uitkomst van een lang lopend onderzoek naar het effect van yoga op rugklachten. In deze video vertelt prof. David Togerson van de Universiteit van York over de uitkomsten van het onderzoek.

Yoga bekijkt het lichaam in zijn geheel. Spieren zijn met elkaar verbonden door lijnen van bindweefsel door het hele lichaam. Bindweefsel (fascia) kun je zien als de verpakking van spieren. De Amerikaanse wetenschapper Thomas Myers bestudeerde deze fascialijnen uitvoerig en noemt ze 'anatomy trains' omdat disbalans in een van deze lijnen (te stijf of te soepel) doorreist naar plekken in je lichaam die daar ver van verwijderd zijn. Yoga heeft direct invloed op deze fascialijnen en kan worden gebruikt om het evenwicht te herstellen. In Yogalign is veel aandacht voor de 'anatomy trains'. Zij verklaren hoe bijvoorbeeld een probleem in de heupen veroorzaakt kan worden door een disbalans in de borst of zelfs de enkels (de zogenaamde 'superficial front line'). Of stijve hamstrings die worden veroorzaakt door een probleem in de nek of onder de voeten (' superficial back line').