wachten...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Code is incorrect!

Fout

U bent iets vergeten!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

link naar Vrienden van de Olifant

'issues in your tissues' of het verhaal dat je lijf vertelt ...

Your hand opens and closes, opens and closes. If it were always a fist or always stretched open, you would be paralyzed. Your deepest presence is in every small contracting and expanding, the two as beautifully balanced and coordinated as bird wings. ~ Rumi

Rumi deed vast niet aan yoga maar de uitspraken en gedichten van deze Perzische filosoof en dichter omschrijven vaak op een prachtige manier de filosofie van yoga. Als je net start met yoga dan voelt het nog als een aaneenschakeling van statische houdingen, maar hoe langer je met yoga bezig bent hoe meer beweging je ontdekt.

Binnen in jezelf, in je adem en de houdingen die je uitvoert.
Je brengt energie in beweging waarmee je ook opgeslagen stress, pijn en verdriet in beweging kunt brengen: emotions are energy in motion.
Soms confronterend en soms bevrijdend.
Hoe meer ervaring, hoe meer diepgang, letterlijk.
Het bewustworden van hoe je spieren, focus en adem kunt gebruiken om ontspannen en sterk te zijn neem je mee als je van de mat afstapt. Het helpt je om dichter bij jezelf te blijven in stressvolle situaties en evenwichtiger te reageren. Je leert dat als je ontspannen reageert op spanning je sterker wordt, van binnen en van buiten.

(apri 2017)


Inspiratie

WWP632WVjt_eaglewarrior32jpg.jpeg

De krijger serie (Virabhadrasana 1-2-3) verbeeldt de woede van Shiva nadat zijn geliefde Sati (Shakti) niet welkom was op een feestelijke bijeenkomst van haar vader Daksha. Zij voelde zich zo vernederd dat zij zichzelf doodde. Shiva ontstak daarop in woede en vormde uit een streng van zijn haar een krijger: Virabhadra - met de opdracht zijn schoonvader te doden. De eerste krijger symboliseer dat hij opstaat (armen omhoog), in stap 2 vindt hij zijn doel (armen gespreid met de blik over de hand) en in stap 3 maakt hij het karwei af (op een been met de armen naar voren alsof je een zwaard vasthoudt). Echter, als Shiva het resultaat van zijn daad ziet krijgt hij spijt en brengt Daksha weer tot leven.
Dit is een zeer korte samenvatting van een lang en gecompliceerd verhaal waarin Shiva het hogere zelf vertegenwoordigt, Sati het hart en Daksha het ego. Moraal van het verhaal: het Hogere Zelf vernietigt het Ego omwille van het Hart.

Ashok, een van mijn yogaleraren in Goa vroeg tijdens een klassieke hathales in iedere houding het midden te vinden tussen binnen en buiten, stilte en beweging. Dat viel niet mee en was behoorlijk confronterend! Hij liet ons - voor mijn gevoel - een eeuwigheid in een houding staan om die balans te vinden. Zweetdruppels gutsten in stroompjes van het lijf; Natural Bikram!
Soms kwam hij naast je staan om met een vingerwijzing heel subtiel iets te corrigeren en zei dan met een brede glimlach: 'almost there'.
En ineens was het er! Ik stond een krijger te wezen zoals ik nog nooit was geweest: ontspannen maar krachtig, alle spieren op de juiste manier aangespannen, blik gefocust, adem ontspannen en hoofd helder. Voor het eerst voelde die krijger echt zoals hij bedoeld is.
Nu ik weer terug ben is het zaak om deze krachtige maar ontspannen focus vast te houden, niet alleen in yoga - juist ook daarbuiten!

CF-gbt6VEAA_HpR-3.jpg

Your heart knows the way.
Run in that direction.
~ Rumi

Buig je hoofd naar je hart. Zes woorden die vast onderdeel zijn van de afsluiting van YogAlign lessen. De onderliggende boodschap is dat ik denk dat je een blijer mens wordt als je luistert naar wat je hart je vertelt.
Bijna vijf jaar geleden besloot ik definitief een andere richting te kiezen. Zonder ondernemersplan, zonder ... eigenlijk volledig mijn intuïtie volgend deed ik wat in mijn hart voelde als een goed plan. Een spannende sprong in het diepe waarover ik best onzeker was. Was het echt wel zo'n goed idee?
Maar ik was er zo aan toe om het helemaal anders te doen!

Dus ging ik op zoek en vond een oude school dat een bedrijfsverzamelgebouw werd waar ik van een oud klaslokaal een sfeervolle yogastudio maakte.

Yoganesh was geboren!

Inmiddels weet ik dat dit is wat ik nog heel lang wil blijven doen. Ik heb nooit meer het gevoel dat ik 'naar mijn werk moet' en op een enkele 'off day' fleur ik weer op zodra ik lesgeef. De blije gezichten en mooie reacties van mensen die mijn lessen volgen geven diepe voldoening.

Het klaslokaaltje werd een beetje aan de krappe kant en de lessen soms wel erg knus. Ik prijs me zeer gelukkig met de nieuw gevonden locatie: het 'Landhuis in deStad' in Park Oog in Al. Een monumentale villa waar de studio een nieuwe plek heeft gevonden.

Ik ben blij dat ik mijn gevoel heb laten spreken en niet te veel naar mijn hoofd heb geluisterd en ben dankbaar voor wat daardoor op mijn pad kwam!


Right_Here_Right_Now.jpg

Spiritual practice is one that brings us full circle

It does not bring us back to a new self
It brings us back to our true selves
Yoga is the practice of celebrating what is already here
At the end of the heroes journey they found they did not need to go anywhere
But that all that they sought was inside of them all along
And this is the aim of spiritual seeking
The aim is to bring us home home to the understanding that we have everything we need

Right here
Right now

~ Rolf Gates


IMG_0474.jpg

Einstein zei het al: alles is energie.

Dat vergeet je soms als je wordt opgeslokt door een druk bestaan. Je energie verdwijnt ongemerkt in dingen die je 'moet'. En dan is je batterij leeg en denk je: waar ging mijn energie eigenlijk heen?

Mana of levenskracht zit in alles wat je ziet, voelt, ruikt en doet.
Mijn tijd op Hawaii heeft me daarvan weer heel erg doordrongen. De natuur daar laat je dat op veel manieren voelen. De kracht van water: imposante golven waar surfers hier alleen maar van kunnen dromen, lieflijke stroompjes die uitmonden in indrukwekkende watervallen en niet te vergeten de vele soorten regen; van een soort nevel tot enorme plensbuien. De massieve bergpieken en rotsformaties die ontstonden door de vele vulkanen. De energie die je voelt als je over een enorm lavaveld loopt en in de kleine scheurtjes voorzichtig nieuwe scheuten omhoog ziet komen.

Misschien zijn de mensen die op de eilanden wonen zich daarom meer bewust van energie dan wij die leven in een overgecultiveerd stedelijk landschap.
Volgens de Hawaiianen zit mana niet alleen in alles om je heen maar ook in wat je doet. En hoe je dingen doet maakt of het je energie kost of oplevert.

Een maand in deze omgeving heeft mijn batterijen weer volledig opgeladen en me weer bewust gemaakt van mijn eigen energie. Het liefst was ik in mijn 'off the grid' huis midden op het lavaveld gebleven maar ik ga mijn best doen om hier iets van die manier van leven vast te houden.

(januari 2016)

Na een drukke werkdag gas terugnemen met YogAlign Restorative. Maandag van 19:45 tot 21:15 uur, dinsdag van 18:00 tot 19:30 en woensdag van 20:00 tot 21:30 uur.

Aanmelden of meer informatie

Soms ontstaan klachten van zowel fysieke als psychische aard als gevolg van verstoorde energiestromen en energieverwerking in het lichaam. De klachten zijn van uiteenlopende aard en langdurig. De diagnose in de reguliere gezondheidszorg is meestal: vermoeidheid, overspannenheid, stress of andere breed definieerbare diagnoses. Een effectieve behandeling is er niet. Steeds vaker worden de effecten van yoga op lichaam en geest wetenschappelijk onderzocht en wordt vastgesteld dat yoga een helende werking heeft.:
Uit nieuw onderzoek (gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences) blijkt dat psychologische stress ontstekingsreacties uitlokt. Als een mens langdurig stress heeft, dan kan het lichaam daardoor een teveel aan eiwitten (cytokines) produceren. Deze eiwitten leiden op hun beurt tot (zware) ontstekingen. Wederom is een rechtstreeks verband tussen psychologische stress en fysieke kwalen aangetoond. Daaruit blijkt opnieuw het belang van ontstressen.

YogAlign Restorative stimuleert het parasympatische zenuwstelsel waardoor hartslag en bloeddruk dalen en de effecten van chronische stress verminderen. Ook wordt het immuunsysteem gestimuleerd en verbetert de stofwisseling.In deze les werk je aan het stress loslaten uit lichaam en geest, ideaal na een drukke werkdag. De nadruk ligt op het volledig openen en ontspannen van je lichaam.

Er worden veel liggende of zittende houdingen gebruikt die langere tijd worden vastgehouden. Om houdingen op een ontspannen manier te kunnen uitvoeren worden 'props' gebruikt als bolsters, dekens, blokken en riemen. Zo krijgt het lichaam de kans om opgebouwde spanning los te laten en te herstellen. De yin-houdingen worden afgewisseld met actievere houdingen die het effect vergroten. Een aloude yogawijsheid is dat een mens zo oud is als zijn ruggengraat. Daarom bevat iedere les een aantal houdingen die de soepelheid van de wervelkolom stimuleren. Dit kan door voorwaartse en achterwaartse buigingen, maar ook door gedraaide houdingen. Vast onderdeel is een of meerdere omgekeerde houdingen. Dit zorgt ervoor dat het effect van de zwaartekracht wordt verlicht en het hart even minder hard hoeft te werken. Soms is het zo eenvoudig als de benen op een bolster leggen, maar de effecten zijn bijzonder krachtig. Doordat we het grootste deel van de dag zittend of staand doorbrengen verzamelen bloed en weefselvocht zich voornamelijk in de benen. Een omgekeerde houding zorgt ervoor dat onder andere de hartfunctie wordt gestimuleerd.

Reactie van een deelnemer:
"Het effect was zalig: ik ben helemaal blij, fit en energiek naar huis gere

Vanaf je vroege puberteit heb je als vrouw te maken met veranderingen in je lichaam omdat je kinderen kunt krijgen. In dit vermogen ligt een enorme kracht, maar het herbergt ook een zekere zwakte. De maandelijkse cyclus en alle processen die daarmee samenhangen zijn van grote invloed op het dagelijks leven. YogAlign Well Woman is een yogales die het algemene welzijn en de vitaliteit van vrouwen in alle levensfases bevordert. Het voorkomen en verlichten van specifieke vrouwelijke gezondheidszaken staat centraal in deze les. Dit varieert van menstruatieproblemen, PMS, menopauze tot bekkenbodem en hormoonbalans. Maar ook vrouwen met endometriose of cystes in de eierstokken, of zij die kampen met de gevolgen van borstkanker of onvruchtbaarheid vinden in deze yogales een veilige haven. Deze yogalessen helpen vrouwen lekkerder in hun vel te zitten en beter om te gaan met de dingen die ze in hun levenscyclus tegenkomen.

YogAlign Well Woman sluit prima aan op reguliere gezondheidszorg en therapie. In de lessen is aandacht voor ongemakken en klachten waarvoor je niet direct naar een dokter gaat of waarvoor geen reguliere behandeling is. Ook voor klachten waar wel behandeling voor bestaat zoals hormoontherapie bij overgangsperikelen kan het een goed alternatief zijn. Daarnaast werken de lessen preventief en versterken het algemene gevoel van welzijn en vitaliteit van vrouwen.

DINSDAG 20:00 UUR / WOENSDAG 10:00 UUR De groep bestaat uit maximaal acht vrouwen, zodat er voldoende ruimte is voor persoonlijke aandacht. Een proefles kost 7,50 euro en is gratis als je daarna een abonnement van 5 (55 euro) of 10 (100 euro) lessen neemt. Losse lessen kosten 12,50 euro. Heb je een U-pas of een studentenkaart? Dan krijg je 10% korting.

Aanmelden of meer informatie

Vrouwen van alle leeftijden kunnen meedoen met deze les waarin de YogAlign principes met die van de Well Woman yoga zijn gecombineerd. De lessen bestaan uit eenvoudige yogahoudingen en vinyasas (reeks houdingen die met elkaar verbonden worden door de ademhaling), zelfmassage, ademhalings- en ontspanningsoefeningen en meditatie. Ontspanning, mindfulness en lichaamsbewustzijn vormen de kern van de lessen.
Tegenwoordig groeit – ook onder reguliere artsen – het bewustzijn dat voor een gezond lijf de mentale gezondheid belangrijk is. Ook wordt steeds vaker wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van yoga op de kwaliteit van ons leven. Zo ontving het Louis Bolk Instituut onlangs subsidie van Stichting Pink Ribbon voor een onderzoek naar de effecten van yoga bij borstkanker, in nauwe samenwerking met het St. Jansdal ziekenhuis en Clyms (instituut voor stressreductie) in Harderwijk. Het gaat om een driejarig onderzoek naar de mogelijkheden om de kwaliteit van leven te verbeteren bij vrouwen tijdens de behandeling van borstkanker.
Het is belangrijk het zelfhelend vermogen van het lichaam te stimuleren. Je bent een wandelende apotheek die beheerd wordt door je eigen lichamelijke intelligentie. Niet alleen gedrag maar zeker ook gedachten en gevoelens voeden en versterken of verzwakken ons lichaam en beïnvloeden welzijn en vitaliteit. Sommige 'vrouwenkwaaltjes' waaraan je misschien bent gewend en waarvan je denkt dat ze erbij horen kunnen vaker dan je denkt worden verlicht of zelfs worden verholpen door een combinatie van ademhalingstechnieken, diepe ontspanning en specifieke zachte bewegingen.

Naast de groepslessen kun je deze lessen ook individueel volgen. Zo kun je heel gericht werken aan klachten waar je wat aan wilt doen. Voor individuele lessen is er eerst een intakegesprek waarna gericht een lesprogramma wordt samengesteld. Een intakegesprek + 6 individuele vervolglessen kosten 375 euro. Je kunt ook met een groep vriendinnen lessen volgen – minimaal 3 en maximaal 6 – waarin ik aandacht besteed aan precies dat waar jullie als groep behoefte hebben. Deze lessen kosten per persoon 22,50 euro per keer. Je kunt dat eventueel combineren met een lunch of high tea in Café De Pionier.

Iedereen heeft er wel eens last van: de 'blues' – of, zoals ik het vaak noem: een donker hoofd. Zeker als het buiten kil, nat en grijs is kost het veel mensen meer moeite om energie en humeur op pijl te houden. Een van de beste manieren die ik ken om de donkere wolken om je hoofd weg te blazen zijn yogahoudingen die je hart openen. En heel toepasselijk voor Valentijnsdag!

B.K.S. Iyengar, een van de grootste nog levende yogameesters (foto, inmiddels 93!) die een belangrijke rol speelde bij het introduceren van yoga in het, zegt dat je nooit depressief zult worden zolang je oksels geopend zijn. Dat lijkt een vreemde uitspraak, maar als je denkt aan de houding van iemand die somber en bedroefd is dan is het een stuk duidelijker: hoofd naar beneden en de schouders naar voren met het hart volledig afgesloten. Ga zo maar eens staan en kijk hoe dat voelt, niet fijn toch?! Draai dan je schouders naar achter, open je borst (hart) en zet je hoofd rechtop. Dat voelt een stuk beter!
Trouwens, als Iyengar het over oksels heeft doelt hij op de plek waar je arm uit je borst komt, niet echt de plek onder je oksel. Je hoeft heus niet altijd met je armen omhoog te lopen om je lekker te voelen.
Zelfs een simpele hartopener opent je borstkast en zorgt ervoor dat de bloedcirculatie rondom je hart toeneemt en je longen zich vullen. Je voelt ruimte, rust en zuurstof!

De houding die ik hieronder beschrijf is een variatie op de vis (matsyasana). Je hebt iets nodig om onder je schouderbladen te leggen; een stevig opgerolde deken of slaapzak werkt prima.

Zoek een plek waar de ruimte is om je helemaal uit te strekken en rol je deken/slaapzak op tot een stevige worst. Leg de rol op je de grond en ga er dan zo voor zitten dat wanneer je gaat liggen de rol precies onder je schouderbladen komt. Idealiter maak je de verhoging zo breed dat je armen er naast kunnen vallen. Experimenteer een beetje met de hoogte van de ondersteuning totdat je een houding vindt waarin je de opening van je borst goed voelt maar ook comfortabel ligt. Leg je armen zo dat jij je er prettig bij voelt. Dat kan met je handen op je buik (iets onder de navel), je armen naast je met de handpalmen open naar het plafond of boven je hoofd.
Je kunt je benen gestrekt houden met je voeten naar buiten wijzend, je knieën gebogen met je voeten wijder dan je heupen en je knieën naar elkaar toe of je kunt je voetzolen tegen elkaar aan leggen zodat je heupen zich openen.

Blijf minimaal twee minuten in deze positie liggen en concentreer je op je ademhaling. Geef je borstspieren de kans zich te ontspannen en laat de zwaartekracht zijn werk doen. Geef je over, sluit je ogen, adem en ontspan!
Een traditionele yogatekst spreekt over deze houding als 'de vernietiger van alle ziektes'! In ieder geval ontspannen je heupen en je tussenribspieren, je buikspieren en je nek en worden de buikorganen en je schildklier gestimuleerd. De spijsvertering wordt bevorderd en de zenuwen in je rug krijgen extra bloed.

Doe deze houding met enige regelmaat als de donkere wolken zich boven je hoofd samenpakken. Je knapt ervan op! Ook als je geen last hebt van die wolken is het een hele goede remedie als je veelvuldig achter je computer zit. Ongemerkt zit je dan vaak met je schouders en je hoofd naar voren en je bors

De voordelen en effecten op de gezondheid van yoga worden steeds opnieuw wetenschappelijk aangetoond. Onlangs nog publiceerde 'the Annals of Internal Medicine' de uitkomst van een lang lopend onderzoek naar het effect van yoga op rugklachten. In deze video vertelt prof. David Togerson van de Universiteit van York over de verrassende uitkomsten van het onderzoek. Een groeiend aantal yogadocenten gebruikt yogaprincipes om specifieke klachten te behandelen. In de praktijk blijkt het een succesvolle aanvulling op bijvoorbeeld fysiotherapie. Omdat je bij yogatherapie zelf actief meewerkt leer je je lichaam beter kennen en word je bewust van bewegings- of houdingspatronen die klachten veroorzaken.

Yoga bekijkt het lichaam in zijn geheel. Spieren zijn met elkaar verbonden door lijnen van bindweefsel door het hele lichaam. Bindweefsel (fascia) kun je zien als de verpakking van spieren. De Amerikaanse wetenschapper Thomas Myers heeft deze fascia-lijnen uitvoerig bestudeerd. Hij noemt ze 'anatomy trains' omdat disbalans in een van deze lijnen (te stijf of te soepel) doorreist naar plekken in je lichaam die daar ver van verwijderd zijn.

Het kan spierpijn, peesontsteking of gewrichtspijn veroorzaken. Maar dat niet alleen, disbalans kan ook het functioneren van organen aantasten en een volledige ademhaling beperken.

Yoga heeft direct invloed op deze fascialijnen en kan worden gebruikt om het evenwicht te herstellen. In Yogalign is veel aandacht voor de 'anatomy trains'. Zij verklaren hoe bijvoorbeeld een probleem in de heupen veroorzaakt kan worden door een disbalans in de borst of zelfs de enkels (de zogenaamde 'superficial front line'). Of stijve hamstrings die worden veroorzaakt door een probleem in de nek of onder de voeten ('superficial back line'). Lees meer over hoe deze lijnen invloed uitoefenen op de houding.